Recenze The Rabbit Hutch: Frenetický debut o odcizení

<i>The Rabbit Hutch</i> Is a Frenetic Debut About Alienation

Na prvních stránkách Králíkárna, někdo, kdo si říká The Abominable Glow Man, odlétá do Indiany terorizovat někoho, koho nikdy nepotkal. Cestuje, aby naštval a napadl ženu středního věku jménem Joan Kowalski, která pracuje na prověřování komentářů pro online nekrologní službu. Sestavuje svůj itinerář na noc, který zní jako manifest péče o sebe až do konce:

– Odpoledne: Projděte se. Najděte pěkný park. procházka. Muzeum? potraviny chlast olivy Nejdůležitější = cítit se dobře!!!!!
-Večer: Aktualizace blogu. Číst. martini. příprava žhavení
-2:00: KAPOW!

Debutový román Tess Gunty se pohání tím, že vyvolává konflikty mezi lidmi, kteří jsou již na hraně, jsou vyčerpaní a bojí se, a umožňuje vám vidět, kam kousky padnou dlouho předtím, než je svrhne. Soustředí se na bytový komplex s názvem La Lapiniere v Vacca Vale, Indiana, který je domovem několika pater eklektických ztracených lidí. Kniha je svým vlastním komplexem, rozděleným do krátkých kapitol o každém obyvateli, které mají odlišné styly, perspektivy a časy, přičemž každý z nich je posuzován jako dekonstruovaný komiks Chrise Warea. Často se až mnohem později ukáže, jaký je vztah jednoho člověka k druhému. Důležitější než jejich problémy jsou však podivné způsoby, jak je každý člověk umlčí: prostřednictvím oddanosti hvězdám reality show, obětováním zvířat, středověkým náboženským psaním a nanášením zbytků žhavých tyčinek na vlastní kůži.

Jiní přirovnávali Guntyho debut k dílu Denise Johnsona, ale autor, o kterém si myslím, je francouzský spisovatel Georges Perec. Perec byl členem skupiny spisovatelů Oulipo, kteří psali experimentální díla podle řady předem stanovených omezení. Nejslavnější Perecův román jeŽivot: Uživatelská příručka, téměř 700stránkový text o obyvatelích činžovního domu v Paříži. Vyprávění napsané podle pravidel Knight’s Tour se pohybuje po mřížce 10×10 čtverců (bytů), jejichž pořadí je dáno vzorem tahů rytíře na mřížce; každá kapitola je příběhem jednoho bytu.

Guntyho psaní je na rozdíl od toho neomezené. Kapitoly se střídají mezi deseti stranami a polovinou jedné, mezi postavami se náhodně přehazují. Charakterizace se děje prostřednictvím akumulace. Joan, spisovatelka nekrologu, je popsána prostřednictvím zvláštností svého chování během dojíždění: čte Charlese Dickense, má mírnou misofonii a je nábožensky založená, ale nejistě. Todd, jeden ze čtyř pěstounů sdílejících byt C4, je vegetarián, je silně rezervovaný a jednou zabloudil do Ikea na školní výlet. Gunty má talent na krátké popisy – jednou popsala kvalitu slunečního světla jako „morálně skromnou“ – a to se vztahuje i na její postavy: často s jedním prostým rysem pochopíte, kdo přesně někdo je.

Ve středu Králičí bouda je Blandine, teenager, který právě opustil pěstounský systém a vztah s učitelem. Blandine se k oběma událostem vypořádává čtením děl středověké mystiky Hildegard von Bingen a pácháním lehkých občanských nepokojů, jako je vysypávání špíny a zvířecích kostí na hlavy členů country klubu. Většinu problémů ve svém životě řeší přemýšlením o teologii, praxi, kterou považuje za přísně nenáboženskou, ale morálně zásadní: „Měla vize. Všichni ne?”

Od začátku románu víte, že jeho rozuzlením bude náhodný, násilný útok na Blandine, spáchaný někým z jejích blízkých. Králičí bouda nestrukturuje se však jako záhada: okolnosti útoku jsou příliš náhodné a bizarní na to, aby je bylo možné uhodnout, a jejich včasné uhodnutí by vám nedalo moc nahlédnout do příběhu jako celku. Násilí slouží většinou jako hrozba visící nad románem a jako rozšíření potíží, kterým Blandine a další obyvatelé La Lapiniere každý den čelí. Je to emocionální odmítnutí, které trápí každého v tomto románu, externalizované.

Bohužel toto rámování je jednou z největších slabin románu. Obzvláště Blandine se cítí být předmětem pozornosti jiných lidí: fascinující v jejich kapitolách, ale zmítaná a zaujatá ve svých vlastních. Násilí, které je škádleno, tento problém jen prohlubuje. Blandine je nemocná a zvláštní, ale žádoucí pro všechny kolem ní, dokud nevyjádří potřebu nebo frustraci. K její cti je třeba říci, že má možnost skutečně cítit a vyjádřit tuto frustraci, a je nejpřesvědčivější, když podnikne hmatatelné kroky, aby se to pokusila napravit. Ale pro někoho, jehož koníčky zahrnují čtení středověkých mystiků a otravování bývalých manažerů automobilového průmyslu, je pozoruhodně pasivní, pokud jde o její vlastní život. Její myšlenky jsou často zpracovávány někým jiným, ne jako mladý člověk, který zjišťuje, co si o něčem skutečně myslí, ale jako někdo, kdo nemá žádnou agenturu, kterou by se mohl vyjádřit.

Uprostřed románu neuvěřitelně bohatá herečka Elsie Blitzová z nemocničního lůžka říká: „Dříve jsem si myslela, že všechny vztahy jsou imaginární. Králičí bouda je o lidech, kteří žijí jeden na druhém a vyrovnávají se se ztrátami života toho druhého, ale nikdy se neinteragují. Každý se snaží překonat své vlastní problémy tím, že se spojí s někým někde jinde, ať už je to hvězda televizní reality, moderátorka obsahu na internetu, benediktinská abatyše z doby před tisíci lety. Ale na jeho konci a v několika vybraných okamžicích, Králičí bouda uvolňuje tuto izolaci a nechává své postavy odpočívat do sebe. V těch chvílích se vyprávění leskne jako pytel žhnoucích tyčinek: industriální, oslnivý, součet jeho oddělených částí.

Emily Price je stážistkou v časopise Paste a sloupkařkou v časopise Unwinnable. Je také doktorandkou v oboru literatury na CUNY Graduate Center. Najdete ji na Twitteru @the_emilyap.

.