Recenze Lost Ollie od Netflixu: Pokud vás Toy Story zpackal, připravte se

“Skutečné není to, jak jsi stvořen… Je to věc, která se ti stane.” Když vás dítě miluje dlouhou, dlouhou dobu, nejen na hraní, ale OPRAVDU vás miluje, pak se stanete skutečným,“ říká Skin Horse, nejstarší a nejmoudřejší hračka v knize Margery Williams. Velveteen králíkdětská kniha, která letos oslavila 100 let.

Příběhy o tom, že hračky jsou skutečné a mají city, jsou základem dětských médií, a to z dobrého důvodu. Mezi dítětem a jeho oblíbenou hračkou a podobnými příběhy existuje zvláštní spojení Velveteen králíkpříběh hraček, Calvin a Hobbes, Medvídek Púa Zázračná cesta Edwarda Tulana všechny ilustrují toto pouto různými způsoby.

Netflix Ztracený Ollie je nejnovějším pohledem na tento žánr. Od tvůrce Shannona Tindle, návrháře postav Kubo a dvě struny jiný Fosterův domov pro imaginární přáteleLost Ollie je volná adaptace dětské knihy Williama Joyce Ollie’s Odyssey. zatímco Ztracený Ollie dotýká se známých rytmů příběhů zaměřených na hračky, ale také se vrhá hlouběji do některých temnějších důsledků světa, kde jsou hračky živé a zdokonaluje úhel pohledu dítěte. Učiněním tohoto Ztracený Ollie nám připomíná, jak sugestivní může být tento otřepaný příběh, když mu věnujete dostatek péče a detailů.

[Ed. note: This review contains setup spoilers for Lost Ollie.]

Obrázek: Netflix

Ztracený Ollie Sleduje titulárního vycpaného králíka (vyjádřeného Jonathanem Groffem), který se probudí v sekáči, aniž by si vzpomněl, jak se tam dostal. Ollie ví jen to, že se potřebuje vrátit k Billymu (Kesler Talbot), chlapci, kterému patří. Ollie si pamatuje jen pár věcí o Billym a o tom, jak se ztratil, ale spojí se se Zozem (vyjádřený Tim Blake Nelson), hračkářským klaunem, který také hledá někoho, koho ztratil. Poté, co utečou z obchodu, najdou malého růžového medvídka Rosyho (vyjádřeného Mary J. Blige), který býval Zozovým společníkem na cestách. Trio se vydává na cestu, zatímco Ollie pomalu začíná dávat dohromady, co se stalo Billymu.

Největší rozdíl mezi Ztracený Ollie jiný další filmy a knihy, které se soustředí kolem hraček, spočívá v tom, že Billyho příběh také tvoří velkou část vyprávění. Jak z Ollieho vzpomínek, tak ze scén odehrávajících se souběžně z Billyho pohledu, se dozvídáme, že Billyho matka (hraje ji Gina Rodriguez s mírně bolestivým jižanským přízvukem) má rakovinu. Někdy jsou tyto scény trochu neohrabané, už jen proto, že umírající matka s hvězdnýma očima v páru s drsným, vážným otcem (v podání Jakea Johnsona), který nedokáže emocionálně zpracovat blížící se smutek, je v tuto chvíli trochu klišé. .

Zatímco flashbackové scény s Billym a jeho rodiči jdou přesně tam, kam si myslíte, že budou – zvláště poté, co se dozvíme, že nemají zdravotní pojištění, které by pokrylo návštěvy mámy v nemocnici – tento náhled do Billyho příběhu dodává celkovému pořadu ještě napínavější. Ollie potřebuje Billyho, stejně jako Woody a Buzz potřebují Andyho, protože Ollie je hračka a jeho dítě mu dává smysl. Ale Billy tak Ollie potřebuje, protože je to malý chlapec, který v této těžké době svého života potřebuje uklidňujícího přítele.

Gina rodriguez v nemocničním plášti, naklánějící se, aby se dotkla nosu mladého chlapce, zatímco byla před magnetickou rezonancí

Jedna z nejkouzelnějších částí Ztracený Ollie spočívá v tom, že hračky nekomunikují pouze mezi sebou, ale také s dětmi. Nikdy to není pořádně vysvětleno, ale ani nemusí. Děti sdílejí zvláštní pouto se svými nejoblíbenějšími hračkami a pouto Ollie a Billyho je zjevně silné. Zatímco myšlenka mluvících hraček je fantastická, představa, že děti mluví se svými hračkami, není. Ztracený Ollie pocit, že by to mohlo sedět vedle našeho vlastního světa. Hračky jsou animované, ale jsou vykresleny v realističtějším stylu, díky čemuž vypadají neuvěřitelně hmatatelně a jejich pohyby působí stejně, jako by se pohybovalo vycpané zvíře. V kombinaci s živě akčními prvky, Ztracený Ollie se stává fantastickým příběhem mohl být skutečný – a určitě si jako malé dítě chce člověk představit jejich ztracené hračky hledající cestu domů vysoko a nízko. Flashbacky by mohly udělat více pro prozkoumání spojení Ollie a Billyho, zejména proto, že současné scény se většinou zabývají Ollie a jeho dvěma společníky na jejich výpravě. Scény, kde jsou hračky prostě jen hračky, jsou jiným druhem evokace – zvláště třetí epizoda, která se noří hlouběji do Zozoovy minulosti a toho, co hledá.

v té epizodě Ztracený Ollie jde tam, kde Toy Story pouze naznačuje: Co se stane, když se hračka skutečně nenávratně zničí a není tam žádné dítě, které by ji zalepilo? Na konci čtvrtého příběhu hraček film, Woody a Bo Peep odpřisáhli děti a gallivantují sami; to je právě kde Ztracený Ollie začíná. Jistě, Ollie, Zozo a Rosy hledají své konkrétní někoho, ale Zozo a Rosy jsou nějakou dobu sami a žijí drsným a tvrdým životem hraček. Nemají děti, které by je milovaly, ani nemluví o dětech ze své minulosti. Jsou to, co se děje s hračkami v koších ve starožitnictvích, s těmi, na které se usazuje prach na policích, zapomenuté v krabicích ztracených a nalezených věcí.

hračkový klaun, plyšový zajíček a růžový plyšový medvídek chodící

Obrázek: Netflix

Příběh Zoza a Rosy se stává docela temným a přenáší tento jemný, náladový příběh do strašidelného území. Podobně se Billyho příběh mění od nějakých růžových vzpomínek na jeho rodinu k tomu, jak se vyrovnávají s tragédií. Integrací těchto závažnějších témat a momentů Ztracený Ollie se vrací do podobně léta Velveteen králík. Na příbězích zaměřených na hračky je vždy něco neodmyslitelně palčivého; děti vyrostou, hračky se ztratí, život jde dál. Ztracený Ollie neztlumí rány – a chlapče, jsou tu nějaké zničující rány. Zatímco první dvě epizody jsou sladké a okouzlující, zábavné prozkoumávání světa z pohledu hraček, poslední dvě se nezdráhají ponořit se do těžších aspektů tohoto prostředí.

Během toho všeho však Ollie hledá svého chlapce Billyho, protože Billyho miluje a ví, že Billy miluje jeho. Ollieho pátrání je zároveň potěšující a srdcervoucí. Show může v nastavení šlapat po známém území, ale na konci je tak sugestivní, že všechny přehnané tropy působí svěže, jako by právě udeřily poprvé. Ztracený Ollie zachycuje pocit svěřování se s oblíbenou hračkou, přes vrcholy a pády dětství. A stejně jako Kožený kůň řekl Velveteen Rabbit, někdy to bolí – stát se skutečným, vyrůst, být milován. Ale stojí to za to a Ztracený Ollie dokáže ukázat, že ve všem je radost i smutek.

Ztracený Ollie je nyní na Netflixu.