Recenze debutového románu Tess Guntyové “The Rabbit Hutch”

Recenze debutového románu Tess Guntyové "The Rabbit Hutch"

V celém textu je přibližně 68 zmínek o králících Králičí bouda352 stránek, které vyvolávají obrazy všeho možného od stahování králíků z klobouku, padání králičích nor, „Alenka v říši divů“ až po banální život králíka. Promlouvá k Tess Guntyové sugestivním způsobem slovy, že tyto prameny splétá dohromady během jedné knihy a jednoho parného letního týdne. Příběh začíná zabijáckou (doslova) první linií: „Za horké noci v bytě C4 opouští Blandine Watkins své tělo. Je jí teprve 18 let, ale většinu svého života si přála, aby se to stalo.“ A tak spadneme do králičí nory, Alice nás cestou drží za ruku.

Byt C4 se nachází ve zchátralém komplexu ve Vacca Vale v Indianě, fiktivním městě (i když možná kývnutí na nechvalně proslulé kalifornské Vacaville), které bylo dávno opuštěno jeho primárním průmyslem, Zorn Automobiles. Vacca Vale je nyní zničena ekologickými a ekonomickými problémy. V komplexu, který se původně jmenoval „La Lapinière“ v pseudoevropském luxusu, sídlí množství postav, jejichž všednost hraničí s fascinující. V C12 je ten nevrlý vdovec, který posedle kontroluje své negativní recenze na seznamovací aplikaci; hašteřící se starý pár v C6, který se snaží vzpomenout si, proč jsou spolu; čerstvá matka v C8, která má potíže s návazností na své dítě; svobodná žena, která tráví večery pojídáním maraschino třešní ze sklenice na nočním stolku.

Gunty zachází Králičí bouda jako stěna skleněných klecí ve zverimexu a my čtenáři jsme voyeurističtí nakupující, kteří nakukují dovnitř. Na rozdíl od skutečného světa vidíme temné, měkké a zranitelné části každého člověka; věci, které před všemi tají – možná i před sebou samými. Tento pocit děsivé všudypřítomnosti prostupuje celou knihou a často nás vrhá ze scén v králíkárně do jiných paralelních dějových linií.

Například je zde celá kapitola věnovaná vlastnoručně napsanému nekrologu okouzlující, a přesto nespoutané bývalé dětské hvězdy Elsie Blitz, jejíž blazeovaný postoj k tomu, že je naživu, zrcadlil Blandinův. V nekrologu dává rady jako „bobrí kožešina je přeceňována“ a „věřte v duchy, ale ne v Boha, pokud vaše představa Boha není jako duch“. Jediné, co Elsie milovala víc než trpasličí lenochody, byl její syn Mojžíš, i když se to nikdy neobtěžovala dát najevo. Mojžíš slouží jako spojení a nakonec dosáhne Vacca Vale se srdcem plným zavádějící pomsty a plánem, který zahrnuje pytel plný žhnoucích tyčinek.

Ale hlavní těžiště příběhu spočívá na Blandine, bývalé pěstounce, která je posedlá starověkými mučedníky a mystiky a donedávna byla pod jiným jménem nadanou středoškolskou studentkou. Blandine se občas otočí do stavu přehnané maniakální skřítkové vysněné dívky – její tři spolubydlící se do ní najednou například najednou zamilují – ale většinou připomíná novodobou Alenku, vyhozenou z říše divů a přemýšlí, proč ne. někdo jiný viděl to, co viděla ona. Gunty píše: „Byla blázen pro portály, ochotná podepsat tu nejožehavější smlouvu – obři, izolace, podvodníci, lovci, vlci podvodníci, kanibalistické čarodějnice, cokoliv – pokud slíbil, že ji přepraví. Nebylo místo jako domov, protože žádný domov nebyl.”

Blandine je plná úzkostných filozofických otázek, které by se daly očekávat od dospívajícího samotáře. Zeptá se jednoho ze svých spolubydlících: “Já jen…chci život, který je trochu živější…ty ne?” otázka Králičí bouda pokusy odpovědět, co vlastně definuje život? Když narážíme na lékařské zázraky s přízračným svěděním a mystiky, kteří zázračně přežijí smrt lvy, setkáváme se i s křehkým zlomem náctiletého srdce a zuřivým žalem komplikovaného truchlení. Je tu temná stránka internetu, jak to vidí Blandine, ale také osvěžující srdečné komentáře k příspěvku ve skupině milovníků rostlin. Bez ohledu na to, jak to roztočíte, život – světský a fantastický – je kaleidoskopem protikladů. V temné zpovědnici kněz ujišťuje Mojžíše: „Bylo by absurdní popisovat celého člověka jako dobrého nebo špatného. Jsi jen řada chaotických, protichůdných chování, jako všichni ostatní…dokud jsi naživu, porota končí.”

The Rabbit Hutch: Román
The Rabbit Hutch: Román

Nyní 25% sleva

Sociální média (a pravděpodobně Blandine, pokud byla na Twitteru) hovorově vtipkují, že lidé jsou jen pytle masa; z toho vyplývá, že jsme jen chaotické, rozmačkané a zranitelné kuličky. Podobně i postavy v Králičí bouda všichni jsou nedodělaní – ne v tom smyslu, že by nebyli úplně propracované postavy, ale že jsou to stejně jako my lidé poprvé rotující na této Zemi, prožívající každou emoci s násilnou silou dělají chyby, spojují se společenství, cítí se nesnesitelně osamělí. Toto, přemítá Gunty, je celé spektrum lidského bytí. Králičí bouda je absurdní, ale pokud seškrábnete vrstvy surrealismu a satiry, najdete Guntyho praktický vhled do smyslu života. Je to složité, pekelně těžké a přesto krásné. Ve svém jádru Králičí bouda ptá se nás, co to znamená být naživu, zvláště v době internetu. Snad nejlépe to vystihuje smazaný komentář z jeho fiktivního nekrologového webu: „Po tomhle už nic není, jo? Takže nežijte, jako byste měli zákon III…nemohu prozradit, jak to vím, musel jsem podepsat NDA…[but] toto jsou vaše jediné minuty. Co s nimi budeš dělat?”

Tento obsah je importován z OpenWeb. Můžete být schopni najít stejný obsah v jiném formátu nebo můžete najít více informací na jejich webových stránkách.

.