Behind the Vale: A Review of The Rabbit Hutch od Tess Gunty

Na prvních stránkách knihy Tess Guntyové „The Rabbit Hutch“ je nám řečeno, že osmnáctiletá Blandine Watkinsová opustila své tělo, údajně kvůli strašlivému násilnému činu. Místo toho, aby popisovala brutalitu, nám Gunty místo toho dává nahlédnout do vesmíru: „Deset minut rozkoše vzplanoucích mezi lidmi, kteří ji vytvořili, poslední tableta oxykodonu na jazyku její matky, palička, která odsoudí chlapce do vězení za to, co udělali. Právě teď dělám Blandine. Nic takového jako právě teď neexistuje […] V oné horké noci v bytě C4, kdy Blandine Watkins vstoupí do jejího těla, není všechno. Nepřesně. Je pravým opakem ničeho.”

Mnoho prvků, které zde hrají roli – horor, mystika, krása a humor – nás připravuje na bizarní, lákavý příběh, který přijde. Guntyho debutový román, který se odehrává více než týden ve Vacca Vale, fiktivním postindustriálním městě Indiana, se zaměřuje na obyvatele komplexu cenově dostupného bydlení La Lapinére, „králíkárny“ z názvu románu. Mezi tyto obyvatele patří čtyřicetiletá Joan, která prověřuje komentáře nekrologů pro Restinpeace.com; Hope, mladá, depresivní matka příliš znepokojená kulatýma očima svého dítěte; a čtyři bývalé pěstounské děti, včetně Blandine, skvělého samouka z jiného světa, který uctívá polymatematickou mystičku Hildegardu z Bingenu. Vacca Vale navštíví Moses Robert Blitz, padesátiletý syn bývalé dětské sitcomové hvězdy. Mezi Mojžíšovy koníčky patří online trolling a malování jeho nahého těla tekutými svítícími tyčinkami.

Ačkoli tyto postavy mohou znít, jako by patřily do černé komedie, Gunty je tak zjevně nevidí. Místo toho zasype své postavy hlubokým soucitem a empatií. Nejpamátnější je Blandine, která odmítá být vnímána jako oběť navzdory kartám, které jí vesmír rozdal. Na Guntyině tónu není nic strhujícího, ai když se nebojí experimentovat (jedna kapitola se skládá výhradně z komentářů k online nekrologu), „The Rabbit Hutch“ má návykovou kvalitu tradičně strukturovaného vyprávění. Gunty také rozšiřuje Vacca Vale podobnou milost jako její postavy. Toto není nadjezd, v médiích opomíjená Trumpova pustina, ale místo s vlastní bohatou identitou. Abych parafrázoval Blandine, je to místo hodné záchrany.

Ne všechny aspekty postav jsou zcela pravdivé a jejich rozlehlé monology mohou působit jako autorsky propracované. Snímky králíků se také mohou cítit nadužívané. Ale díky Guntyho spisovatelské důvěře je snadné ospravedlnit tyto okamžiky jako vědomou volbu stylu. Toto je román pro beznadějné i nadějné, a přestože nás Gunty nešetří násilím lidstva, chápe, že nás nedefinuje výlučně. Jako spisovatel je Gunty obratný a všestranný. I když je možná pro většinu čtenářů neznámá, “The Rabbit Hutch” už působí jako něco, co by mohla napsat pouze Tess Gunty.

“Králíkárna”
Autor: Tess Gunty
Alfred A. Knopf, 352 stran, 28 $